BELØNNING - en overvejelse værd

Der er mange forskellige holdninger til belønninger og ”bolchepædagogik”, men det er en velkendt og effektiv metode.

I må overveje, om det er noget, som ville kunne gøre en forskel for jeres barn.
Mange – faktisk de fleste – børn sætter pris på belønninger og præmier. Tit er det belønningen, som kommer til at fylde i oplevelsen og det, som børnene husker. Klistermærker, en is, en lille figur etc. kan gøre en forskel for oplevelsen – og for motivationen næste gang, der skal tages en blodprøve/laves en undersøgelse.

Belønning er topscorer, når man spørger børnene:
Hvad var det bedste ved blodprøvetagningen?

 ”Det var fedt, da jeg fik hende her”
(7-årig pige peger på den bamse, hun har fået på Børneafdelingen inden blodprøvetagningen)

”Snurretoppen. Og Ramasjang”
(10-årig dreng, der ikke plejer at se Ramasjang derhjemme)

”At jeg fik dem her ringe”
(4-årig pige)

”At se fjernsyn. Og at få en hoppebold”
(5-årig dreng)

Belønning inden blodprøvetagning kan have en god effekt. Flere gange er det observeret, at et utrygt barn har fået en belønning inden selve blodprøvetagningen.
Det har en god og beroligende effekt og skaber en god start på oplevelsen – og kan samtidig bruges til at aflede undervejs.

(interviews og konklusion fra: Banets vej, Blodprøvetagning, Sygehus Lillebælt, Syddansk Sundhedsinnovation, 2017)

"Tit er det belønningen, som kommer til at fylde i oplevelsen og det, som børnene husker."